Samochody elektryczne

Poważne dyskusje nad sensem życia, polityką jak i wyborem nowej karty graficznej.

Moderator: Crow

Post Reply

Co skloniloby Cie do zakupu samochodu elektrycznego

Nigdy! Kocham zapach benzyny
0
No votes
Spadek cen BEV* do poziomu odpowiednika z ICE**
3
38%
Mozliwosc ladowania baterii w miejscu pracy za darmo
1
13%
Mozliwosc ladowania baterii w miejscu pracy z firmowa dotacja
0
No votes
Ladowanie baterii za darmo, zawsze i wszedzie
3
38%
Gestsza siec stacji ladowania baterii
1
13%
 
Total votes: 8

User avatar
KptKenji
Posts: 216
Joined: Mon Jan 04, 2016 10:14 pm

Samochody elektryczne

Post by KptKenji »

Hej,

zainspirowany podobna ankieta w pracy chcialbym poznac wasza opinie na temat zakupu samochodu elektrycznego. Umownie przyjmijmy ze rozmawiamy o modelach które spelniaja dwa ponizsze kryteria

1) Sa w stanie funkcjonalnie zastapic samochód z normalnym silnikiem, mozna pojechac nim na zakupy, codziennie dojezdzac do pracy i wjechac na autostrade (co konsekwentnie wyklucza male pojazdy typu Renault Twizy)

2) Jest to samochód na który zarabiajaca min. srednia pensje para moze sobie pozwolic (czyli np nie pierwsze 3 modele Tesli)

Przykladowe modele: Nissan Leaf, VW E-Golf

Z checia poznam wasza opinie i wdam sie w pelna flejmów dyskusje, jesli trzeba

*BEV - Battery Electric Vehicle
** ICE - Internal Combustion Engine
"You are trying to understand madness with logic. This is not unlike searching for darkness with a torch."
User avatar
Crow
Posts: 2584
Joined: Fri Aug 29, 2008 10:51 am

Re: Samochody elektryczne

Post by Crow »

Dostępność do stacji ładowania baterii jest oczywiście istotna, ale przynajmniej jeśli chodzi o poruszanie się po Trójmieście już teraz nie ma tragedii (ja mam akurat punkt ładowania tuż pod pracą). Na wybranych obszarach jest to jednak drugorzędny problem w stosunku do kosztu zakupu samochodu elektrycznego. Za 150k można kupić już jakiś fajny samochód klasy premium, a nie Golfa.

Imho tak cena jak dostępność punktów ładowania są jak dwie nogi dostępności samochodów elektrycznych. Na chwilę obecną cena zakupu laguje dużo bardziej, niż możliwości uzupełnienia energii.
User avatar
KptKenji
Posts: 216
Joined: Mon Jan 04, 2016 10:14 pm

Re: Samochody elektryczne

Post by KptKenji »

Cena, ze wzgledu na to, ze technologia i platformy sa wzglednie swieze faktycznie jest bariera. Polscy detalisci sa tez troche bardziej chciwi od tych zachodnich, jesli chodzi o ich wlany margines zysku na nowych samochodach.

Dla przykladu:

Nowy Nissan Leaf w (Wielkiej) Brytanii zaczyna sie od £16,530 (90,350 PLN)

W Polsce ten sam samochód zaczyna sie od 128,000 PLN (£23,417)

Jak odliczy sie szacunkowe £350 (kwote bazuje na mojej wiedzy) kosztów dystrybucji do Europy (Leaf jest montowany w Sunderland na pólnocy Anglii), to dalej ten samochód jest o ok £6,500 (35,000 PLN) drozszy.

Wniosek - chciwosci zabija postep.
"You are trying to understand madness with logic. This is not unlike searching for darkness with a torch."
User avatar
USAGI
Posts: 1895
Joined: Sat Jan 03, 2009 9:16 pm
Location: yume
Contact:

Re: Samochody elektryczne

Post by USAGI »

Ja za to słyszałam, że z jednej strony są bardziej ekologiczne ALE cały proces produkcji tego samochodu a w szczególności baterii jest o wiele bardziej szkodliwy dla środowiska niż wyprodukowanie i eksploatacja zwykłego samochodu na gaz czy na benzynę. Jednocześnie ponoć te włókna trzeba wymieniać co 2-3 lata, bo ich wydajność strasznie spada... Jestem bardzo ekologiczna osobą, więc wybrałabym bardziej ekologiczny samochód : P
- Roe, co robisz?
- Już dwie godziny czekam na autobus przy zmywaku.
- Roe, nadal zmywasz?
- Nie, rysuję talerze.
- Roe, pomóc ci zmywać?
- A masz wyższe?
- Nie.
- To nie możesz zbliżać się do zmywaka.
User avatar
KptKenji
Posts: 216
Joined: Mon Jan 04, 2016 10:14 pm

Re: Samochody elektryczne

Post by KptKenji »

USAGI wrote:Ja za to słyszałam, że z jednej strony są bardziej ekologiczne ALE cały proces produkcji tego samochodu a w szczególności baterii jest o wiele bardziej szkodliwy dla środowiska niż wyprodukowanie i eksploatacja zwykłego samochodu na gaz czy na benzynę. Jednocześnie ponoć te włókna trzeba wymieniać co 2-3 lata, bo ich wydajność strasznie spada... Jestem bardzo ekologiczna osobą, więc wybrałabym bardziej ekologiczny samochód : P
Spiesze z wyjasnieniem. Caly proces produkcji nie rózni sie zbytnio od produkcji samochodu benzynowego. Jedyna znaczacza technologiczna roznica, jest faktycznie bateria, która produkuje sie za zamknietymi drzwiami (zarówno ze wzgledów bezpieczenstwa i ochrony wlasnosci intelektualnej)

Nie wiem czy wyprodukowanie takiego zródla energii bardzo mocno zanieczyszcza srodowisko, ale z pewnoscia jej zawartosc jest mocno toksyczna. Wszelkie wycieki, a nawet zadrapania na samej baterii skutkuja natychmiastowa kwarantanna i obserwacja. Eletrolityczny zel którego uzywa sie w ogniwach najnowszej komercyjnie dostepnej generacji jest faktycznie paskudna substancja, jest trujacy i palny (pojedyncze ogniwo w przypadku przeladowania moze wyemitowac temperature ok. 1000C.)

Jesli natomiast chodzi o zywotnosc baterii to zalezy ona od:
1) Uzytkowania zgodnie z Manualem (np. nie ladowania jej do 100% za kazdym razem)
2) Uzytej technologii

Patrzac po ofertach od róznych producentów BEVów to zywotnosc waha sie od 2-3 lat do 8.

Mozesz doprecyzowac o jakie wlókna chodzi?
"You are trying to understand madness with logic. This is not unlike searching for darkness with a torch."
User avatar
c914
Posts: 595
Joined: Sat Jan 03, 2009 10:30 am

Re: Samochody elektryczne

Post by c914 »

Ja za to słyszałam, że z jednej strony są bardziej ekologiczne ALE cały proces produkcji tego samochodu a w szczególności baterii jest o wiele bardziej szkodliwy dla środowiska niż wyprodukowanie i eksploatacja zwykłego samochodu na gaz czy na benzynę.
Jak Kenji pisze produkcja a co zarazem koszt energetyczny wytworzenia takiego samochodu nie rózni się od tego jaki mamy przy zwykłym samochodzie. Natomiast jeśli chodzi o ekspoatacje to elektryki wychodza na plus dla środowiska nawet w naszych warukach gdzie do produkcji prądu używamy w wiekszości węgla. Elektownie są bardziej wydajne w wykorzystaniu surowca energetycznego. Odpada spora ilość zatrucia pośredniego jak transport i rafinaja ropy, dostarczenie gotowego paliwa do stacji beznynowych i same spalanie. A jesli używamy prądu z OZE to taki samochód wychodzi niemal całkowice na zero w bilansie energetycznym dla środowiska.

Wymiana baterii nie będzi eproblemem jeśli będa podlegąc ścisłemu recyklingowi i nie beda lądować w lasach.
USS George Washington - 90 tysiecy ton dyplomacji.
User avatar
Caerth
Posts: 513
Joined: Sun Feb 22, 2009 9:44 pm
Location: Above

Re: Samochody elektryczne

Post by Caerth »

Dwie kwestie:
Raz, jak będę w stanie naładować baterię do pełna w, ok, godzinę, bo pół to kosmos. Godzina jest akceptowalna.
Dwa, zasięg w okolicach 800-1000km.

Powód? To są sensowne wymagania jeśli samochód elektryczny ma w codziennym użytkowaniu konkurować z pojazdami klasycznymi w ruchu pozamiejskim. Drugi punkt jest mniej istotny, zasięg na poziomie Tesli S niby wystarczy, lecz trzeba patrzeć na grupę docelową - zarządzanie średniego szczebla, przedstawiciele handlowi, ludzie pracujący po drugiej stronie europy w stosunku do miejsca zamieszkania. Marnowanie czasu na uzupełnianie czynnika pozwalającego na jazdę jest bezsensowne, nieważne jak obłędnie ta Tesla przyspiesza*.
Ujmę to tak - trasę od drzwi do drzwi o długości 600 km pokonuję w plus minus pięć godzin. EV potrzebowałby, w optymalnych warunkach, przynajmniej dwóch postojów i doładowania. Ale jakbym się już spieszył, to nawet Tesla padłaby po około dwustu kilometrach. Ha. Ha.
Jesli natomiast chodzi o zywotnosc baterii to zalezy ona od:
1) Uzytkowania zgodnie z Manualem (np. nie ladowania jej do 100% za kazdym razem)
<pusty śmiech.3gp>
Na mojej, było nie było, technicznej uczelni widok dymiącego smartfona jest dość powszechny. Manual musi być zamieniony w pełni automatyczny proces bez ingerencji człowieka.



*a przyspiesza nawet Leaf ze zdjętymi ogranicznikami. Jak głupi.
My soul is still the same
But it has many names
Post Reply