Pokemon Go

Dyskusje o grach i prowadzone sesje gier PBF

Moderator: Crow

Post Reply
User avatar
Crow
Posts: 2584
Joined: Fri Aug 29, 2008 10:51 am

Pokemon Go

Post by Crow »

W ciągu ostatnich tygodni trudno było przeoczyć przetaczające się przez Internet podniecenie zbliżającymi się w Europie wydaniami Pokemon Go. Inicjalnie nie byłem tematem specjalnie zainteresowany. Moją uwagę przyciągnęło jednak kilka informacji o mechanice gry i początkowe oziębłość szybko wyewoluowała w kipiący hype.

Tytułem wstępu – nie grałem nigdy w Pokemony więcej niż kilka minut, ani nie oglądałem Anime. Nostalgiczny aspekt tej produkcji do mnie więc nie dotarł. Grałem trochę dłużej w komputerową adaptację karcianki, która przyznać muszę była bardzo udana. Na bazie bardzo prostych i zrozumiałych koncepcji zbudowano interesującą z taktycznego punktu widzenia grę. Z taktycznego aspektu Pokemonów niestety niewiele chyba w Pokemon Go zostało, więc pomińmy ta kwestię.

Pokemon Go warto zainteresować się przede wszystkim by być na czasie z internetowym ekosystemem. Nie piszę tu jedynie o zabawnych obrazkach z szukaniem Pokemonów w Białym Domu czy przed rozmową o pracę, ale również z technologicznego punktu widzenia. PoGo jest prawdopodobnie najlepszą w tej chwili grą AR. Być może obserwujemy narodziny czegoś na skalę jeśli nie Twittera to przynajmniej WoWa. Nawet jeśli nie uda się tu osiągnąć sukcesu tej skali, to stosunkowo szybko pojawi się następca, poprawiający koncept bez drastycznego go zmieniania. Jasne, że Ingress był pewnie lepiej napisaną aplikacją, ale dopiero Pokemony były wstanie przyciągnąć wystarczająco dużą masę krytyczną ludzi, by kula śniegowa ruszyła.

Poza zainteresowaniem z perspektywy popkulturowej, do zainstalowania gry skłoniły mnie dwie funkcjonalności (znane już Z ingressa, którego oglądałem jedynie Xellas przez ramię). Hasło ‘grywalizacja’ zazwyczaj powoduje u mnie zgrzyt zębów, gdyż większość implementacji które miałem okazję widzieć była po prostu zła (źle zrobiona lub ZŁA), z implementacją achivmentów w mBanku jako jeden z mocniejszych fałszywych akordów. Pokemony jednak mają bardzo duży potencjał w kwestii grywalizacji spacerowania i poznawania ciekawych punktów w okolicy. O ile ‘grywalizacja spacerowania’ brzmi absurdalnie to jednak przyznać muszę, iż jest tu nie tylko spory potencjał marketingowy ale również do wywołania prawdziwych zmian.

Schodząc odrobinę na ziemię – dla mnie kwestia wygląda super. Przy codziennej walce ‘do pracy rowerem czy samochodem’ pojawia się kolejny ciężarek przechylający szalę w stronę dwóch kółek. Również perspektywa dodatkowej motywacji do wieczornego spaceru po okolicy, rozglądając się za innymi podejrzanymi typami wpatrującymi się w telefon brzmiała nieźle.

Niestety – dwa najciekawsze aspekty Pokemon Go zostały w bezsensowny sposób zepsute. Pierwsza – oodwiedzanie ‘poke stopów’ przez bezsensowną decyzję o czasie respawnu tychże. Poke-spoty respawnują się co pięć minut. Taki poke stop jest na placu zabaw przy sąsiednim bloku – minimalnie nie sięgam go z mojego mieszkania. Choćbym dwoił się i troił nigdy nie nagromadzę tylu punktów, co osoba która może ze swojego mieszkania co pięć minut kliknąć na jeden spot. A jako że model gry sprowadza się do ‘wygrywa osoba z większą ilością punktów doświadczenia’, już pierwszego dnia gry widzę, że jestem skazany na piątą ligę.

W nieco inny sposób została również zniszczona funkcjonalność licznika kroków, wykorzystywana do wykluwania jajek. Korzystałem już w przeszłości z podobnych aplikacji i naprawdę da się to zrobić dobrze tj. bez konieczności klikania co chwila ekranu, zużywania 20% baterii i transferu danych na krótkim spacerze.

Oba problemy, choć dość szybko zniechęciły mnie do gry, mogą zostać rozwiązane w prosty sposób w niedalekiej przyszłości. A potencjał moim zdaniem, gra ma spory.
PS. Zgodnie za głosami na FB wybrałem team niebieski. Jeżdżąc po Trójmieście najwięcej jednak widzę czerwonych.
User avatar
Noire
Posts: 965
Joined: Fri Jan 02, 2009 9:28 pm
Contact:

Re: Pokemon Go

Post by Noire »

Niestety – dwa najciekawsze aspekty Pokemon Go zostały w bezsensowny sposób zepsute. Pierwsza – oodwiedzanie ‘poke stopów’ przez bezsensowną decyzję o czasie respawnu tychże. Poke-spoty respawnują się co pięć minut.
1.Pojedź na Skwer Kościuszki
2.Zaliczy niemal jednocześnie z 30-40 pokestopów które tam są
3.????
4. PROFIT

Mi wytarczyla jedna taka wycieczka i cały bag itemów mam zapełniony. Okazjonalnie tylko podchodze do okolicznych pokestopów podczas spacerów z psem. No i tak naprawde nie expi sie na PokeStopach tylko masowym łapaniu i ewoluowaniu gołębi które są na każdym kroku :D
Conquered, we conquer.
User avatar
Crow
Posts: 2584
Joined: Fri Aug 29, 2008 10:51 am

Re: Pokemon Go

Post by Crow »

To prawda, że exp z poke stopów nie jest aż tak duży, ale nadal to 50 xp co 5 minut. Oczywiście jeśli ktoś nie siedzi z budzikiem w ręku to pewnie kliknie raz na 7-8 minut. Ewolucję możesz zrobić jednego na trzy złapane gołębie, z czego masz 800 xp (nie licząc bonusów za rzuty). Osoba farmiąca po prostu jeden poke-spot z mieszkania co dwie godziny dostaje o jedną ewolucję więcej, niż Ty.
User avatar
Raflik
Posts: 161
Joined: Sun Jan 04, 2009 4:43 pm
Location: #care

Re: Pokemon Go

Post by Raflik »

Na chwilę i wersję obecną, mechanika i profity płynące z jedynej dostępnej interakcji z innymi graczami aka, PokeGym-y leżą i kwiczą.

Wbrew pozorom twoim największym wrogiem jest twoja własna drużyna, której członkowie obstawiają gymy swoimi najsilniejszymi pokemonami.
Próbując wepchnąć się do takiego Gymu, musisz podnieść jego prestiż, tj. pokonać broniące go pokemony swoim jednym. Z reguły benefity są dosyć skromne, a jeśli najsłabszy w obronie jest na poziomie twojego najmocniejszego to jeśli fartem wygrasz, kolejnego w kolejce już nie pokonasz i zyskasz 100 repa i 10 expa. Aby wepchnąć swojego Pokemona całość musisz powtórzyć co najmniej 20 razy (2000 repa potrzebne do podniesienia poziomu).

Kiedy atakujesz, masz do dyspozycji 6 pokemonów. W momencie w którym twój pierwszy pada, zastępowany jest kolejnym przy zachowaniu poziomu HP obrońcy, dlatego czyszczenie wrogiego gyma jest bardzo proste. Wygrana walka generuje 150 exp za 1 pokonanego przeciwnika (+100 exp za kolejnych), a poziom utraty prestiżu oscyluje w granicach 1500-2500 (czyli często cały jeden lvl w dół za wygraną walkę).

Posiadanie Gymów jest potrzebne raz dziennie, aby spieniężyć ilość "bronionych" gymów (1 gym = 10 monet + 500 Stardust, max. 10 gymów), po za tym służą tylko i wyłącznie do powiększania e-penisa (ewentualnie do boostowania wrogich teamów, a już na pewno nie wspomaganiu swojego teamu).

Mam nadzieję że w kolejnych wersjach poprawią znacząco ten niesprawiedliwy system. Na chwilę obecną najlepiej ma się frakcja najmniej liczna, gdyż ona zawsze ma pod ręką 2-3 gymy do przejęcia.
User avatar
Crow
Posts: 2584
Joined: Fri Aug 29, 2008 10:51 am

Re: Pokemon Go

Post by Crow »

Adding insult to injury - atakując można też gankować broniący zespół, bijąc go jednocześnie pokemonami kilku graczy.
User avatar
Crow
Posts: 2584
Joined: Fri Aug 29, 2008 10:51 am

Re: Pokemon Go

Post by Crow »

Wygląda na to, że ocenienie 'power levelu' pokemona nie jest proste jak spojrzenie na jego CP. Pokemony mają ukryte staty i level. Pokemon z dużym CP może mieć słabe staty, ale po prostu duży level. Więcej, wraz z linkiem do kalkulatora, tutaj: http://www.eurogamer.net/articles/2016- ... erful-team
User avatar
Rosomak
Posts: 1222
Joined: Sat Jan 03, 2009 12:00 pm

Re: Pokemon Go

Post by Rosomak »

Post Reply